Reden van komst

Regelmatig krijgen wij als huisarts de vraag, waarom moet ik aan de assistente al vertellen wat ik mankeer? Dit willen we graag eens uitleggen.

Waarom we graag willen weten met welke klacht(en) u op het spreekuur komt, heeft drie redenen:

  • Patiëntveiligheid. Door te weten wat uw klachten zijn, kunnen we een inschatting maken van de ernst van uw klachten. Het komt voor dat iemand zijn klacht onderschat. De patiënt wil een afspraak voor later op de dag of zelf een dag later, maar de assistente schat in dat de klachten die de patiënt vertelt beter niet zo lang kunnen wachten. In overleg met de huisarts zal de patiënt dan binnen korte tijd op de praktijk of aan huis beoordeeld worden.
  • Kwaliteit van zorg. Een goed consult vergt voorbereiding. Wanneer de huisarts uw klacht al weet voordat hij u binnen roept, kan hij kijken of u al eerder voor deze klachten bent geweest en wat het advies toen is geweest. Door deze informatie weer toe te passen tijdens het consult op dat moment, krijgt u als patiënt een beter persoonlijk advies.
  • Planning. Soms realiseert men zich niet dat een consult bij de huisarts gemiddeld 9 minuten duurt. Door uw klachten vooraf met de assistente te bespreken, kan zij u eventueel wijzen op de mogelijkheid van een dubbel consult, zodat u meer tijd hebt en de huisarts niet uitloopt.

Wij denken dat het vooraf vragen naar uw klachten onze kwaliteit van zorg voor u verbeterd.